Przejdź do treści

Warsztaty

Warsztaty organizowane cyklicznie :
Warsztaty tematyczne dla dorosłych i młodzieży: konflikt, drama, przemoc, komunikacja, odkrywanie zasobów indywidualnych i grupowych poprzez: teatr, taniec, ciało. [na zamówienie i otwarte].

1. Konflikt, a przemoc
Konflikt jest zjawiskiem naturalnym. Nabiera wartości pozytywnej lub negatywnej zależnie od tego, co o nim myślimy i co z nim zrobimy. Nasze negatywne postrzeganie konfliktu jest najczęściej spowodowane faktem, że kojarzy nam się tylko z agresją i niejednokrotnie z przemocą. Warto rozróżnić wszystkie te pojęcia i odczarować myślenia o konflikcie. Zapraszamy do udziału w projekcie „To tylko konflikt” [w zakładce oferta]

2.Drama* jako metoda – Przedstawiamy cały proces wprowadzania metody biorąc pod uwagę dynamikę, stopień trudności itd. oraz techniki dramowe, które omawiamy po każdym doświadczeniu.

3.Drama* jako zestaw technik dedykowanych – Jest to rodzaj konsultacji i dopasowania technik do potrzeb tematu i celów.

Słowo „drama*” pochodzi od starogreckiego drao – działam, usiłuję. W kontekście edukacyjnym dramę można określić jako działania twórcze i procesy, które aktywizują równocześnie umysł, ciało i emocje uczestników, którzy są w rolach i realizują założone cele. Uczestnik dramy bierze czynny udział w działaniu, a nie jest widzem, który ogląda to co się dzieje na scenie tak jak to jest w klasycznych dramatach literackich. Drama wywodzi się z teatru, ale nie ma w niej podziału na aktorów i widzów. Najważniejszy jest całościowy rozwój człowieka. Wykorzystuje warsztat aktorski oraz elementy charakterystyczne dla dramatu, ale uczestnicy dramy nie muszą mieć zdolności aktorskich i improwizują bez scenariusza. Poprzez spontaniczną improwizację uruchamia się intuicję, inwencję, wyobraźnię, i dzięki charakterystycznej dla człowieka zdolności życia fikcją, można odkrywać rzeczywistość, tak jakbyśmy doświadczali jej realnie. Uczestnicy i uczestniczki będąc w roli stykają się z różnymi rzeczywistymi zdarzeniami, problemami i relacjami umiejscowionymi w fikcyjnym kontekście. Obejmuje wiele form, od prostych scenek bardzo przypominających dziecięce zabawy po wykorzystywanie technik i bardziej skompilowanych sekwencji, do budowania i grania w spektaklach. Co jednak nadal służy do realizacji celów edukacyjnych, rozwoju, doskonalenia umiejętności itp. W dramie istnieje bezpośrednia i realna możliwość obserwacji różnych zachowań zarówno własnych jak i innych ludzi. Uczestnicy mają możliwość przeanalizowania źródeł powstałych reakcji, co jest w nich pozytywne, a co należałoby zmienić. Widzą jak zachowują się inni i mogą skorzystać z dobrych wzorców. Przy czym istotną właściwością dramy jest to, że błędy nie przynoszą żadnych nieodwracalnych konsekwencji, a poza tym istnieje możliwość natychmiastowej refleksji i korekty zachowań. W tekście wykorzystano min. informacje zawarte w:Raport strategiczny projektu DICE – Drama Improves Lisbon Key Competences in Education© Konsorcjum DICE, 2010; Motywacyjna Rola Dramy w glottodydaktyce, Alicja Głałązka, 2008;www.theatreoftheoppressed.org
A Guide to Drama-Based Training, Joyce St. George, Sally Schwager, Frank Canavan, Employment Relations Today, Winter 1999, Vo. 25, No. 8. www.wikipedia.pl

4.Taniec, Ruch i ciało. Projekty taneczne. Organizowane cyklicznie

Warsztaty zakończone :
1.Młodzi warszawiacy rozwijają się naukowo. Celem projektu było pogłębianie i usystematyzowanie wiedzy z zakresu historii rozwoju nauki w Europie i związanej z tym myśli filozoficznej poprzez prezentację kluczowych koncepcji filozofii przyrody w różnych jej okresach historycznych i odniesieniu ich do współczesnego postrzegania natury, nauk ścisłych, ekologii i nowych technologii. Projekt i realizacja Agata Brzozowicz i Łukasz Wróbel.
2.Młodzi warszawiacy zmieniają swoje miasto
Celem projektu było przedstawieniu koncepcji natury w filozofii i humanistyce w różnych jej okresach historycznych i odniesieniu ich do współczesnego postrzegania przyrody, jej roli w życiu młodych ludzi i w aglomeracjach miejskich. Spotkania stwarzały przestrzeń do dialogu nad kwestiami poruszanymi przez filozofów przyrody dotyczącymi poszanowania demokracji, akceptacji i troski wobec innych oraz środowiska naturalnego.
Projektom “Młodzi warszawiacy” towarzyszyły debaty oksfordzkie przeprowadzone w następstwie zajęć dydaktycznych. Tezy debat zostały wypracowane na zajęciach dydaktycznych przez młodzież uczestniczącą w projekcie./ Scenariusz, realizacja oraz prowadzenie debat: Agata Brzozowicz i Łukasz Wróbel. Projekty dofinansowane przez Urząd m.st Warszawy.min.

3.Daleko, a blisko ciała”-projekt taneczny zakładający różne odbieranie sytuacji, które są blisko i daleko ciała. Umysł i ciało inaczej reagują wobec tego co jest nam bliskie, a co dalekie. Motywem i punktem wyjścia było doświadczenie uchodźczyń z Ukrainy, z ośrodków w Warszawie oraz grupy osób, które odnoszą się do tematu “wojna” z bliskiej i dalekiej perspektywy. Eksploracja tematu, scenariusz i reżyseria spektaklu tanecznego: Agata Brzozowicz. Premiera odbyła się 25 czerwca 2023 r. (Projekt dofinansowany przez Fundację Teatr Relacji)